Van 30 mei tot en met 2 juni 2019 wordt er een "Global Mentorship" gehouden in conferentiecentrum "de Poort" in Groesbeek. 

Het Global Mentorship 2019 staat online. Facilitators(begeleiders), masters en vrienden van het Deugdenproject mogen deelnemen aan het mentorship. Tot 1 januari 2019 geldt er een "Early bird" prijs, vanaf 1 januari geldt de normale prijs. Voor meer informatie, bezoek de website op https://www.globalmentorship2019.online/. Heb je vragen, dan kun je die stellen via de contactpagina van de website.

Deel of stuur de flyer naar iedereen die je kent en belangstelling heeft voor het Global mentorship.De flyer kun je downloaden via de volgende link.

De deugd van de week nodigt u uit om wekelijks bij een deugd stil te staan. Deugden houden een spiegel voor. Ze kunnen inspireren, confronteren, ondersteunen, troosten en bemoedigen. Ze leveren vaak bijzondere gesprekken op...

 © Linda Kavelin Popov - Uitgeverij ACT on Virtues

De deugd van de week maakt deel uit van de kaartsenset 'Deugden Reflectiekaarten' door auteur Linda Kavelin-Popov, oprichter van het Virtues Project™, de complete set kaarten is verkrijgbaar bij o.a. Bol.com

 

 

 

Deugden zijn hip!

Het Deugdenproject is een internationaal initiatief om deugden, goede eigenschappen, zoals eerlijkheid, geduld en respect, in het dagelijks leven toe te passen. Kennelijk zijn deugden weer modern, of misschien wel hipper dan ooit, want je komt ze overal tegen; in kranten en tijdschriften, in tv programma's en in uitspraken van mensen. 

Het Deugdenproject inspireert jong en oud(er): individuen, gezinnen, scholen en organisaties. Het heeft wereldwijdmensen bewogen verantwoordelijkheid te nemen voor verandering. Om een positieve levenshouding te ontwikkelen. Om met talenten bij te dragen aan de samenleving. Om negatief gedrag zoals pesten, grof taalgebruik, discriminatie, verslavingen en geweld te vervangen door deugden. Overal waar het Deugdenproject wordt toegepast heeft het een sneeuwbaleffect!












De 5 Strategieën van het concept zijn hedendaagse en praktische handvatten om deugden bewuster aandacht te schenken. Ter kennismaking geven we inspirerende lezingen en cursussen. Daarnaast zijn er toegankelijke materialen zoals boeken en deugdenkaarten gepubliceerd.


Het Deugdenproject is opgericht in Canada, door Linda Kavelin-Popov, Dr. Dan Popov en John Kavelin. Het is door de VN uitgekozen als het beste opvoedprogramma ooit, geschikt voor alle culturen en levensovertuigingen.

 

Strategie 1: Spreek deugdentaal

Taal vormt het karakter. Door onze manier van spreken en door ons taalgebruik kunnen we mensen ontmoedigen of inspireren.

Taal is krachtig. Positieve woorden hebben een positief effect op een relatie, net zoals negatieve woorden kunnen beschadigen. Voorbeelden van deugdentaal: een baby vertellen hoe geduldig ze op haar voeding wacht; een opstandige tiener aanmoedigen zijn gevoel voor rechtvaardigheid met respect te uiten; een collega voor haar toewijding complimenteren.


Ook onuitgesproken woorden hebben kracht. Als we ons realiseren hoe enorm krachtig gedachten zijn, willen we nooit meer negatieve gedachten hebben. Omdat woorden zwaar wegen, is het belangrijk ze zorgvuldig af te wegen. Met deugdentaal – het benoemen van deugden – vervangen we beschamende, beschuldigende woorden door deugden. Deugden herinneren ons er aan respectvol naar onszelf en naar anderen te zijn en verantwoordelijkheid te nemen.

Deugdentaal geeft zelfvertrouwen en veerkracht!
 

Strategie 2: Herken leermomenten

Het leven is leren, de deugden zijn de lessen. Als we alert zijn op wat er in een situatie mis ging en de deugd herkennen die we een volgende keer kunnen oefenen, dan wordt iedere fout een opstapje en leren we iedere dag – of we nu kind of volwassen zijn.

Bij het opvoeden helpen we kinderen liever bij de ontwikkeling van hun deugden dan hun steeds te zeggen wat er niet goed aan hen is. Wanneer in een opvoedsituatie spanning is ontstaan, noemen we een kind niet bij een etiket zoals 'koppig', maar we benoemen de deugd vastberadenheid of vasthoudendheid. En daarnaast stimuleren we rekening houden met anderen en flexibiliteit. Wanneer we zien dat gedrag meer in balans is, benoemen we de deugden die een kind toont. Als opvoeders leermomenten herkennen en deze met kinderen bespreken, worden zij 'deugdenbegeleiders' in plaats van politieagenten.

Negatieve emoties worden een signaal voor verandering, geen levensstijl. Met zelfvertrouwen en veerkracht gaat jong of oud(er) uitdagingen aan.

Strategie 3: Stel veilige grenzen

Deugdenproject is een aanhanger van diendend leiderschap: mensen de ruimte geven om zelf met goede oplossingen te komen. Als je vertrouwen geeft, krijg je dat terug. Als je verantwoordelijkheid biedt, kan de ander die nemen.

Dat alles wel binnen samen afgestemde en daardoor duidelijke en veilige grenzen. Grenzen gebaseerd op de deugden richten zich op respect, gerechtigheid en op herstel om zo een sfeer te scheppen van vrede en veiligheid. In je relaties, thuis, op school en in de gemeenschap waar je woont. Persoonlijke grenzen helpen je gezonde relaties op te bouwen en in stand te houden. 
Ze helpen je je tijd, je energie en je gezondheid te beschermen.

Kinderen voelen zich veilig wanneer de grenzen duidelijk zijn. Je vertelt ze wat je van ze verwacht, i.p.v. wat ze niet mogen. De basisregels en de grenzen in het gezin en op school worden uitgedrukt in positieve deugden, zoals: “Je gebruikt respectvolle taal, zelfs als je kwaad bent.”

Overal zijn basisregels nodig. Op het werk, bij sport en spel, in relaties en in de samenleving. 

Veilige grenzen geven bewegingsruimte. Ze helpen om het voor jezelf en samen met anderen goed te hebben en te houden.

Strategie 4: Neem tijd voor rust, reflectie en bezinning

Deze strategie begint met respect voor de waardigheid van iedereen en nodigt uit om tijd te maken voor bezinning, eerbied en schoonheid. Het betekent uitdrukking geven aan de betekenis van je leven door je bezig te houden met kunst, aandacht te besteden aan speciale gebeurtenissen in je leven en je geschiedenis met anderen te delen.

Het vaststellen van een visie vergroot de eenheid en een positieve moraal thuis, op school en op het werk. Veel mensen die enthousiast zijn over het Deugdenproject kiezen iedere dag een kaart met hun deugd van de dag. Er is inmiddels zelfs een app voor de telefoon.
Veel scholen, over de hele wereld, gebruiken de deugden bij de ondersteuning van hun lessen, bijvoorbeeld bij Burgerschap, of bij studie- en loopbaanbegeleiding.
 

Strategie 5: Bied actief aandacht

Een van de grootste geschenken die je anderen kunt geven, is je aanwezigheid – je luistert met medeleven en aandacht. Het is een vorm van gewijde nieuwsgierigheid. Door oprecht aanwezig te zijn en te luisteren met aandacht, maar ook met een zekere afstand, kun je een ander helpen bij problemen of dilemma's.

Deze aanpak stelt degene die actief aandacht ontvangt in staat leermomenten te onderscheiden en na te denken over hun deugden. Het ondersteunt de morele keuze, brengt intimiteit in relaties en levert een vreedzame oplossing bij conflicten. Aan een goede vriend vraag je nooit "Waarom?". Je gebruikt open vragen die beginnen met "Wat" en "Hoe". Je eindigt altijd met het benoemen van de deugden die je in de ander hebt gezien. Daarmee help je hem of haar zich te herstellen en eindigt een gesprek gelijkwaardig.

Actief aandacht bieden is een krachtig instrument om verdriet, boosheid en trauma’s te helen.

Als je zelf ergens mee worstelt, kun je jezelf actief aandacht bieden of een ander vragen jou actief aandacht te bieden volgens de 7 stappen van Strategie 5.

Deze site gebruikt cookies om goed te functioneren.

Wilt u deze site gebruiken zonder cookies dan dient u uw browser instellingen te wijzigen. Lees Meer

Akkoord

Wat is een Cookie

Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer worden gebruikt door de website.
 

Permanente Cookies

Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een bezoek op onze website. De website kan daardoor speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer je toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan je verwijderen via de instellingen van jouw browser.
 
Sessie cookies
 
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw webbrowser afsluit.
 
Google Analyctics
 
Via onze website wordt een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zie ook de Google privacy statement
 
Media
 
Om het afspelen van media mogelijk te maken moeten soms cookies geplaatst worden. Bijvoorbeeld youtube filmpjes. Cookies worden door een dergelijke website op uw computer geplaatst. Deze website heeft daar geen invloed op.
 
Gebruik van gegevens
 
Je gegevens worden alleen gebruikt als hiervoor aangegeven, zij worden niet voor andere doeleinden gebruikt nog verstrekt aan derden..
 

In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan

Het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies is afhankelijk van de gebruikte browser, dit kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van je eigen browser.
 

Meer informatie over cookies?

Op de site van Microsoft kun je meer informatie over cookies vinden.

@ copyright Deugdenproject Nederland - 2014 -2018